UBIS - Międzynarodowa Szkoła Księgi Urantii

Na platformie UBIS pojawił się pierwszy polskojęzyczny kurs, a cały interfejs strony został przystosowany do naszego języka. Czym jest UBIS? O co w niej chodzi? Czy chodzi o rozwój osobisty, czy nową grupę wyznaniową? Wymianę spostrzeżeń i perspektyw wśród uczestników, czy ewangelizację i prowadzenie wykładów przez nauczyciela-autorytet z tej dziedziny? Czym jest ta szkoła działająca przy Fundacji Urantia? Jaka jest jej filozofia, cele, zasady działania?

 


Zacznijmy od przedstawienia artykułu zapowiadającego pojawianie się kursów w języku polskim, który pojawił się w 2022 w styczniowym biuletynie Fundacji Urantia.

Tłumaczenie własne:

Okrążanie kuli ziemskiej z UBIS
Autor: Joanne Strobel, dyrektor wykonawcza UBIS. Georgia, Stany Zjednoczone

Misją Fundacji Urantii jest rozpowszechnianie Księgi Urantii i jej nauk na całym świecie.

Od ponad 20 lat, Urantia Book Internet School (UBIS) [obecnie Urantia Book International School – Międzynarodowa Szkoła Księgi Urantii] oferuje studentom kursy, które zostały opracowane i oferowane są przez innych kolegów studentów Księgi Urantii. To, co zaczęło się jako program dla osób mówiących po angielsku, rozwinęło się w prawdziwie międzynarodową szkołę. Kursy są obecnie oferowane w języku angielskim, francuskim, portugalskim i hiszpańskim. Ale wkrótce pojawi się więcej języków!

Współdyrektor Georges Michelson-Dupont, który jest również kierownikiem ds. tłumaczeń Fundacji Urantia, utrzymuje bliskie i osobiste relacje z naszymi tłumaczami i weryfikatorami. Zachęcił on kilku z nich do wzięcia udziału w kursach języka angielskiego, którym wszyscy biegle władają i piszą, a następnie do przeszkolenia się w sztuce facylitacji naszego unikalnego "Doświadczenia UBIS".

W rezultacie, polscy, węgierscy, niemieccy i chińskojęzyczni studenci objawienia przygotowują się do uruchomienia kursów w swoich językach ojczystych. Jest to bardzo ekscytujący i ekspansywny czas dla UBIS. Wyzwania związane ze szkoleniem, współpracą i mentoringiem między językami i kulturami (nie wspominając o strefach czasowych) są olbrzymie. Ale dzięki naszemu oddanemu zespołowi wolontariuszy i fundamentowi wsparcia, jakim jest Fundacja Urantii, wizja ogólnoświatowej edukacji staje się rzeczywistością.
Wiele zmian nadchodzi w 2022 roku, w tym plany stworzenia grup studyjnych UBIS, które będą dostosowane do potrzeb nowszych czytelników. Po wstępnej fazie testowej, mamy nadzieję zachęcić wszystkie oddziały językowe do zaoferowania podobnych sześcio-, ośmio- lub dziesięciotygodniowych tematycznych grup studyjnych. Opracowujemy również kurs przeznaczony dla wschodzących liderów we wspólnocie Urantii i organizacjach czytelniczych.
Jeśli nigdy nie brałeś udziału w kursie UBIS, zapraszamy Cię do tego! Rejestracja na zajęcia w trymestrze styczniowym jest już otwarta. Aby uzyskać więcej informacji lub założyć konto studenta, odwiedź new.ubis.urantia.org/moodle/.

Źródło jak i więcej artykułów w biuletynie Fundacji Urantia

 

Międzynarodowa Szkoła Księgi Urantii

 

Co mówi o sobie sama szkoła można odnaleźć na jej stronie w zakładkach „O UBIS” gdzie znajdują się informacje o celach, filozofii, zasadach, procedurach i innych.

Jakie zatem są zasady działania i założenia szkoły?

  • założeniem jest przygotowanie nieinterpretujących pytań kursowych przez prowadzącego i dbanie przez niego o nieagresywną i przyjazną atmosferę wśród uczestników,
  • przygotowane wcześniej pytania mają za zadanie pobudzić wnikliwość własną, co przyczyniać ma się do rozwoju osobistego uczestników zajęć,
  • kursy organizowane w małych grupach zapewniać mają dyskrecję i kameralność prowadzonych tam konwersacji, co jest atutem dla osób nie czujących się komfortowo w dużych grupach ludzkich,
  • dzielenie się własnymi przemyśleniami i spostrzeżeniami z pozostałymi uczestnikami ma wspomagać pracę w grupie i wzajemne wspieranie się i rozwijanie,
  • wymiana zdań i opinii pomiędzy uczestnikami kursu ma być przydatna w ewentualnym późniejszym doświadczeniu dzielenia się przemyśleniami związanymi z wiedzą przez nich odkrytą w Księdze Urantii,

Nie ma tu jak widać mowy o wykładaniu wiedzy i prowadzeniu zajęć przez nauczycieli w takiej formie do jakiej jesteśmy przyzwyczajeni w dzisiejszym duszpasterstwie, czy schematycznym szkolnictwie. Zatem w założeniach nie ma tu mowy o ewangelizacji czy wywodach samowynoszących się autorytetów.

Jeśli ktoś jednak poszukuje wykładów z jakiegoś szczególnie interesującego go zagadnienia z Księgi Urantii to może zgłosić się na organizowane tematyczne konferencje, czy sympozja. Na takich spotkaniach oprócz warsztatów i wymiany zdań można również zobaczyć prezentacje własnych spostrzeżeń prezentowane przez długoletnich czytelników Księgi. Niestety na chwilę obecną w języku polskim dostępne są jedynie blogi osobiste w formie pisemnej jak i wideo. Może w przyszłości, gdy tak jak w innych krajach pojawi się stowarzyszenie, które podejmie się organizacji takich wydarzeń będzie to możliwym. Uprzedzając tak częstą niechęć dzisiejszego społeczeństwa do inności warto zwrócić uwagę, że stowarzyszenie to nie związek wyznaniowy, Kościół, czy religia.

 

Zadania Prowadzącego-Facylitatora (PF)

 

Jaka zatem jest rola "nauczyciela" zwanego Prowadzącym-Facylitatorem?

UBIS powołuje się na fragmenty, w którym mowa, że jak tylko śmiertelnik nabędzie jakieś doświadczenie dzieli się z tymi co rozpoczęli tę przygodę później. 30:3.9 (339.6)

Wydawać by się mogło, że idea taka jest troszkę na wyrost, gdyż wszyscy jesteśmy ciągle na Ziemi i nikt z nas tutaj nie wzniosł się jeszcze na kolejny etap. Jednakże w szkołach prowadzonych przez Adama i Ewę jak i wcześniej przez Vana to właśnie starsze dzieci nauczały młodsze. 74:6.7 (835.1) Księga Urantii zwraca naszą uwagę na fakt, iż taka forma nauczania wywodzi się bezpośrednio ze szkół działajacych na Jerusem, czyli w stolicy zarządu naszego systemu lokalnego, a polega ona właśnie na tym, że uczniowe starszych klas nauczają uczniów młodszych klas. 74:7.1 (835.4)

W Japonii znanej ze swego dobrego podejścia do drugiego człowieka funkcjonuje pewien rodzaj takiego nauczania młodszych przez starszych jak i nauczania szacunku do drugiego człowieka, do pracy wszelkiego rodzaju, do stopniowego wspinania się po ścieżce kariery.

 

Facylitator w ogólnym ujęciu

Facylitator jest dość nowym słowem i niekoniecznie znanym słowem warto zatem zwrócić uwagę na jego znaczenie. Oto kilka słów znalezionych w artykułach poświęconych właśnie temu kim on jest:

  • stoi zawsze „za grupą” a nie „przed nią” mobilizując do działania, mediując i usprawniając proces komunikacji, nie jest trenerem, ani nauczycielem,
  • organizuje sposoby pracy dostosowując je do grupy, tak, że prowadzą do realizacji wyznaczonych celów, wypracowywania rozwiązań,
  • jest przede wszystkim widzem i obserwatorem dającym uczestnikom dużo przestrzeni, czasami interweniując dopytując, przypominając o zasadach, zachęcając tym samym do głębszych analiz,
  • proponuje procesy, pracę w różnych technikach i metodach, które neutralizują wpływy ambicjonalne, hierarchiczne, czy inne wewnętrzne tarcia grupy łagodząc tym samym napiętą atmosferę,
  • potrafi przewidzieć negatywne następstwa niektórych zdarzeń i stara się prowadzić procesy tak, by do nich nie dopuścić,
  • pomaga odkryć wartość indywidualności każdej z osób i ich własną, samodzielnie odkrytą perspektywą, które to zsumowane stanowią siłę całości grupy,
  • niejednokrotnie nie zna się na zagadnieniach i rozwiązaniach nad którymi pracuje grupa,
  • ma pozytywne nastawianie do ludzi i chęć współpracy, jak i umiejętność wysłuchania, zrozumienia i chęć bycia pomocnym drugiemu człowiekowi,
  • jest empatyczny, uważny i bezstronny,

Rozważając założenia UBIS wybór nazwy prowadzącego-facylitatora wydaje się właściwym. Postrzeganie zadań nauczyciela jako osoby wykładającej wiedzę, trudniącej się uczeniem kogoś, nie mieści się bowiem w formule jakiej ma on funkcjonować w tej szkole. Natomiast druga forma znaczeniowa, jaką można odnaleźć w PWN mówiąca o czynniku kształtującym czyjąś świadomość, regulującym czyjeś postępowanie jest bliżej roli, jaką PF pełnić ma w UBIS.

 

Formuła szkoły


Trudno instytucję jaką jest UBIS nazwać czymś innym niż szkoła, czy akademia. Dzisiejsze schematy szkolne mają jednak negatywne postrzeganie takiej formy działalności dla rozwoju duchowego. Trudno wpasować się w dzisiejszy świat schematów. Nie ma bowiem innej nomenklatury właściwej do lepszego opisania formuły działalności UBIS.

Mówiąc o szkole, można pokusić się o porównanie jej do szkół Montessori. W szkołach Montessori bowiem zakłada się, że po 18 roku życia każdy z nas przechodzi w fazę współtworzenia świata, wtedy bowiem ma pojawiać się zaangażowanie do pracy nad samym sobą i współpracy z innymi. Filozofia i zasady działania obu tych szkół wydają się być zbliżone.

„Edukacja nigdy więcej nie powinna być w głównej mierze przekazywaniem wiedzy, ale musi przyjąć nową formę, szukając uwolnienia dla ludzkich możliwości”. (Dr Maria Montessori)

W obu mowa jest o współpracy grupy, uczeniu się od siebie nawzajem we właściwym czasie i miejscu, który jest wygodny dla uczestnika. Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami, wzajemne wspieranie i odnoszenie z szacunkiem do drugiej osoby i jej opinii.

Rolą „nauczyciela” nie jest ocenianie, ganienie, nagradzanie, a raczej obserwacja, kierunkowanie i inne formy wspomagające współpracę w grupie jak i rozwój własny jednostki. 

Jeśli jeszcze nie słyszeliście o szkołach Montessori, to może warto się nimi zainteresować. Mogą to być szkoły, przyszłości, a edukacja wydaje się być prowadzona w sposób podobny do szkół adamicznych. Jak kolejny przykład odkrywania "na nowo" tego co już kiedyś na Ziemi istniało.

Księga Urantii daje nam wskazówkę, że nie jesteśmy sami i że otrzymujemy pomoc w zrozumieniu wielu skomplikowanych, kosmicznych zagadnień:

[Wiemy] to, że te duchowe siły współpracują ze sobą, aby pomóc materialnemu człowiekowi zrozumieć rzeczywistości wartości duchowych oraz pojąć filozofię znaczeń kosmicznych. Bardziej jeszcze jesteśmy pewni tego, że te duchy Boskiej Obecności potrafią pomóc człowiekowi w duchowym przyswojeniu całej prawdy, przyczyniając się do poszerzenia wciąż rozwijającej się rzeczywistości osobistego doświadczenia religijnego – uświadomienia sobie Boga. 0:12.13 (17.2)

 

Dla zainteresowanych tłumaczenie wiadomości od Georgesa Michelsona-Duponta, powiernika Fundacji Urantia i dyrektora Międzynarodowej Szkoły Księgi Urantii (UBIS):
 

Drodzy Studenci,

Filozofia nauczania stosowana przez UBIS daje Wam możliwość doświadczenia własnego, osobistego kontaktu z objawieniem. Czytając uważnie akapity, zastanawiając się nad znaczeniem słów i starając się odpowiedzieć na pytania, uruchamiacie dynamikę rozszerzania Waszych ram koncepcyjnych i kosmicznej świadomości. Zaufaj, że Duch Prawdy i Twój Dostrajacz Myśli będą pracować z Tobą i w Tobie, abyś odważył się doświadczyć tych nowo odkrytych prawd w swoim codziennym życiu i poprawić swój związek z Bogiem.

Proszę nie oczekuj, że Twój Prowadzący-Facylitator (PF) będzie interpretował dla Ciebie nauki zawarte w Księdze Urantii, ponieważ to Twoje zrozumienie, a nie ich, jest ważne. Twój Prowadzący-Facylitator będzie starał się stymulować Twoje poszukiwania podczas tygodni konwersacji. Mamy nadzieję, że prawdy, które odkryjesz, staną się znaczeniami poprzez doświadczenia i wzmocnią Twoją wiarę, ponieważ są pokarmem dla duszy. Prawda, gdy jest dzielona z innymi poszukiwaczami prawdy, staje się fundamentem społecznego braterstwa.

"Prawda objawiona, osobiście odkryta prawda, jest najwyższą radością ludzkiej duszy; jest wspólnym tworem materialnego umysłu oraz zamieszkującego człowieka ducha. Wieczne zbawienie duszy, wnikającej w prawdę i kochającej piękno, zapewnione jest dzięki głodowi i pragnieniu dobroci, które prowadzą śmiertelnika do ukształtowania jedności celu – czynienia woli Ojca, znalezienia Boga i stania się jemu podobnym. Nigdy nie ma sprzeczności pomiędzy prawdziwą wiedzą i prawdą. Sprzeczność zaistnieć może między wiedzą a wierzeniami ludzkimi, wierzeniami zabarwionymi uprzedzeniem, zniekształconymi strachem i zdominowanymi obawą przed spojrzeniem w twarz nowym faktom materialnych odkryć czy duchowego rozwoju." 132:3.4 (1459.4)

Georges Michelson-Dupont

 

Końcowe spostrzeżenia

Każdy zapewne będzie miał inny, własny pogląd na to czym UBIS jest, a czym nie. Jedni postanowią poznać i doświadczyć, niektórzy mogą pozostawać niepewni, ale pewnie znajdą się i tacy u których nabyte przez lata uprzedzenia nie pozwolą otworzyć się na idee wymiany osobistych perspektyw, jako czegoś rozwijającego naszą wnikliwość. Każdy z nas jest inny, a więc każde postrzeganie będzie inne, ale też każde będzie niosło jakąś naukę dla nas. Powiadają, że te perspektywy, kłócące się z naszymi własnymi uczą nas więcej.

Chociaż wasza religia jest sprawą osobistego doświadczenia, najważniejsze jest to, abyście poznali znaczną liczbę innych doświadczeń religijnych (rozmaite sposoby rozumienia religii u innych i różnorodnych śmiertelników) tak dalece, żebyście mogli zapobiec przekształceniu się waszego życia religijnego w życie egocentryczne – ograniczone, samolubne i niespołeczne 103:1:3 (1130.2)

Warto nadmienić, że według Księgi Urantii Jezus znajdował przyjemność w rozmawianiu z innymi ludźmi, w poznawaniu ich:

Najwyższym doświadczeniem życiowym jest zaznajomienie się ze swoimi braćmi i siostrami, poznanie ich problemów i nauczenie się, jak ich kochać 130:2.6 (1431.1)

UBIS skojarzyła mi się ze wspominanymi w Księdze Urantii szkołami filozofii, 55:5:5 (630.2) które towarzyszyć mają świątyniom przyszłości, które to świątynie mają być miejscami uwielbienia Ojca Uniwersalnego.

Szkoły filozofii istniały już kiedyś. Czy powrócą? Jeśli tak, to w jakiej formie? Może właśnie w takiej, gdzie uczymy się rozmawiać, przedstawiać swoje punkty widzenia i prowadzić nieagresywne konwersacje. Jest to co prawda nieznana, ale całkiem możliwa przyszłość naszej planety, a UBIS może być prekursorem tego, co nas czeka. Edukacja, która rozwija i doskonali wrodzone zdolności ludzkiego umysłu. 16:6.11 (192.7) 

Myślę, że warto dać szansę i osobiście spróbować i dzięki własnemu doświadczeniu dowiedzieć się czym UBIS tak na prawdę jest. Otworzyć się na nową możliwość poszerzenia własnej perspektywy. Księga Urantii uczy nas o najwyższej wartości własnego doświadczenia religijnego 196:3.1 (2093.6), ale też i siły tkwiącej w harmonicznie skoordynowanej grupie indywidualności. 133:5.6 (1477.1)

UBIS otwarta jest dla każdego niezależnie od statusu, wiedzy, doświadczenia, religii, płci, rasy, czy innych kwestii. 

Zesłanie Ducha znosi wszelkie religijne dyskryminacje oparte na różnicach rasowych i kulturowych, klasach społecznych czy uprzedzeniach wobec płci. Nic dziwnego, że wierzący w nową religię mogli wołać: „Gdzie jest duch Pana, tam jest wolność” 194:3.14 (2065.2)